Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE
Stroroom WERTTREW'a
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

lotnisko polowe w Oborach k. Konstancina
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Zasłyszane opowieści i "legendy"
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 15:56, 15 Lis 2010    Temat postu: lotnisko polowe w Oborach k. Konstancina

Witam

Wstawiłem ten post w tym miejscu ponieważ historia ta zanana jest mi tylko z opowiadań i nie wiem czy nie okaże się wyssaną z palca.

Dawno temu, dzieciem będąc przyjeżdżałem do swoich dziadków, do malowniczo położonej miejscowości Parcela znajdującej się obok znanej dzisiaj z produkcji mleczka i innych mlekopodobnych wyrobów, serków itp., miejscowości Obory, położonej ok 2km na wschód od Konstancina Jeziorny pod Warszawą.
Podczas wspólnych spacerów oraz zbierania grzybów po okolicznych lasach i łąkach dziadek opowiadał że kiedyś na dużej łące znajdującej się na wschód od Obór, za lasem znajdowało się lotnisko polowe (chyba wojskowe).
Niestety nie pamiętam z opowieści czy to było przedwojenne polskie lotnisko, czy też okupacyjne niemieckie lotnisko polowe.
Postanowiłem po latach poszukać w necie jakiś informacji na ten temat, niestety w zasadzie nic nie udało mi się znaleźć, poza pewną ciekawą wzmianką z jakiegoś forum lotniczego (niestety nie pamiętam co to było za forum).
Wzmianka ta dotyczyła wydarzeń z września 1939 i ewakuacji polskich samolotów należących do LOT-u, podobno część z nich została ewakuowana oprócz lotniska pod Grójcem na właśnie to lotnisko polowe w Oborach gdzie zostały ukryte.
Żadnych więcej szczegółów nie podano, ani co stało się z tymi maszynami podczas okupacji.

Może ktoś z posiada jakieś informacje na temat samego lotniska, jego dokładnej lokalizacji, jakiś map z zaznaczonym lotniskiem, starych fot.
Może ktoś zna dokładniej historię ewakuacji samolotów Lot-u związanej z tym lotniskiem (jeżeli naprawdę istniało) i miałby ochotę się z tym podzielić, byłbym bardzo wdzięczny.

Dodam że lotnisko to nie ma nic wspolnego ze współczesnym, pobliskim prywatnym lotniskiem w Gassach należącym chyba do spółki JBI

Dodam że w miejscowości Obory w okresie powojennym działała jednostka wojskowa chyba radiolokacyjna dla samolotów wojskowych, po jednostce tej pozostał tylko opuszczony niszczejący budynek na środku łąki, w pobliżu miejsca które dziadek wskazywał jako dawne lotnisko (tereny te wraz z budynkiem podobno AMW przekazała gminie)

Ponieważ nie posiadłem jeszcze w odpowiednim stopniu sztuki wklejania zdjęć na forum Crying or Very sad podaję prawdopodobne koordynaty lotniska z opowieści:
N: 52 04 50; E: 21 09 26

antek


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 16:26, 15 Lis 2010    Temat postu:

Poniżej dane lokalizacyjne, myślę że się uda Embarassed


[link widoczny dla zalogowanych][/img]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

antek[/img]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez antek dnia Pią 15:08, 03 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WERTTREW
Ojciec Założyciel



Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa, PL

PostWysłany: Wto 11:41, 16 Lis 2010    Temat postu:

Ciekawa opowieść, nie znałem tej lokalizacji. Może warto się tam "przespacerować" i jakąś wizję lokalną zrobić, może pogadać z "miejscowymi"?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 15:06, 16 Lis 2010    Temat postu:

Od czasu do czasu wpadam w tamte okolice, głównie na cmentarz w Słomczynie, na groby dziadków.
W tygodniu dzień za krótki aby po pracy tam dojechać, ale w któryś weekend, przy ładnej pogodzie zaopatrzywszy się w jakieś gumiaki wpadnę i pstryknę pare fot.
A swoją drogą można by taką wycieczkę połączyć z innym wątkiem z forum: http://www.werttrew.fora.pl/zaslyszane-opowiesci-i-legendy,9/mogila-rozstrzelanych-zydow-w-konstancinie-jeziornie,3379.html
Ktoś chętny ?
PS: mam nadzieję że kolega "aalto" nie obrazi się za wstawienie linka do jego postu Confused

antek


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez antek dnia Wto 15:10, 16 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 1:39, 18 Lis 2010    Temat postu:

W międzyczasie postanowiłem troszeczkę pogooglować i znalazłem parę ciekawych artykułów które rzucają nowe światło na tezę isnienia w tym miejscu lotniska jeszcze przed kampanią wrześniową.
A oto parę ciekawostek:
w artykule "Lotnicy gen Kleberga"
[link widoczny dla zalogowanych]
Jest mowa że w Oborach mieściła się szkoła podoficerska
W biografi pilota II WŚ Adama Barszcza
[link widoczny dla zalogowanych]
jest wręcz napisane o eskadrze szkolnej w Oborach, gdzie uczył się latać na samolotach RWD oraz PWS
Jest jeszcze wspomniana wcześniej wzmianka o ewakuacji samolotów LOT-u na to lotnisko
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeżeli byłoby to tylko lotnisko zapasowe w kampani wrześniowej to raczej nie można oczekiwać pozostałości infrastruktury (pas typu łąka, zabudowania typu namioty bądź drewniane tymczasowe baraki)
Natomiast jeżeli mówimy o szkole pilotów to chyba musiało być coś więcej, chyba że stacjonowali w pobliskim pałacu hr. Potulickich w Oborach.
A swoją drogą to dziwne, jeżeli prawdą jest wzmianka o szkole podoficerskiej to musiała mieć ona jakiegoś dowódcę, mieścić się w strukturze WP, a tu mamy tylko białą plamę i kilka drobnych informacji.

antek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 21:03, 21 Lis 2010    Temat postu:

Korzystajac z w miarę przyzwoitej aury, udałem sie na wycieczkę w teren.
Kaloszy niestety nie zabrałem, więc okolice podziwiałem z poziomu drogi (łąka jest po ostatnich deszczach bardzo podmokła, więc zapuszczając się na nią pewnie bym rzeczone kalosze pogubił).
Same łąki są "płaskie jak stolnica", więc nie dziwi wybór tego miejsca na lądowisko, a wszystko wskazuje że było to tylko lotnisko zapasowe, bez jakiejkolwiek stałej infrastruktury (chyba że budynek opuszczonej jednostki jest przedwojenny - ktoś się na tym zna ?).
Z drugiej strony mocno bagiennego lasku, juz w samych Oborach jest widoczny drugi, dużo mniejszy budynek wojskowy z przyległym ok 15m wys masztem radiowym. Chociaż oba budynki wojskowe wyglądają na mocno zdewastowane, to sam maszt wydaję mi się że niedawno był konserwowany (może w środku budynku znajdują się jakieś bezobsługowe urządzenia).
Pamiętam jakieś 25 lat temu żołnierzy maszerujących od jednego budynku do drugiego - chyba w celu zmiany obsługi urządzeń.
A oto parę jesiennych fot:

Łąka - prawdopodobny teren lotniska
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Budynek opuszczonej jednostki
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Maszt drugiego budynku
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Malownicza jesienna droga przez łąki
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Pobliskie prywatne lotnisko
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


W pobliskich Gassach jest działające prywatne lotnisko (lądowisko także jest na łące, samoloty z pasa do hangaru są przetaczane przez drogę) dla ultralekkich samolotów których właścicielami sa mieszkańcy - "ważne oficjele" pobliskiego Konstancina - wśród nich ponoć także Zbigniew Niemczycki właściciel lotniska w Góraszce

Pozdrawiam
antek[/img]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez antek dnia Pią 16:16, 03 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MP74
Junior



Dołączył: 06 Paź 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: WARSZAWA
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 15:50, 02 Lut 2012    Temat postu:

Moi drodzy - w Oborach nie było żadnego lotniska...

Kilka faktów dla ciekawskich :
otóż w VI 1969 Prezydium Wojew. Rady Narodowej w Wawie zatwierdziło w piśmie do MSW lokalizację na budowę wojskowego obiektu radiowego składającego się z : 2 budynków, 8 masztów, linii telefon. i energet. oraz drogi dojazdowej.
Obiekt podlegał pod Biuro "T" MSW i jego lokalizacja była poprzedzona badaniami - ten teren wydał się resortowi dobry (Zarząd Łączności MSW). Zgodę na budowę wydała (bo musiała) SGGW jako, że ziemie należały do ich PGR wówczas. Obiekt odebrano w VII 1962. Kosztował 545 tys. PLN.
Jak się przysłużył Polsce Ludowej - nie wiem. Ale jak się dowiem, to napiszę na forum.
I to tyle w kwestii lotniska Wink
Choć nie dam sobie ręki odciąć, że tam nigdy nie wylądował samolot. Może jakiś kiedyś musiał i wylądował...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 16:59, 02 Lut 2012    Temat postu:

Dzięki MP74 za ciekawe info którego nie znałem, jak będziesz coś więcej wiedział to daj znać na forum.
Jednak chodzi mi o działające do któregoś tam września 1939 lotnisko polowe w tej lokalizacji co potwierdzają doniesienia osób których już niestety nie ma między nami, oraz linki które wrzuciłem wcześniej.

antek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
weldon
Senior



Dołączył: 20 Sty 2009
Posty: 766
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/7

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 22:46, 02 Lut 2012    Temat postu:

Znalazłem, we wspomnieniach Teresy Latyńskiej, mieszkającej w Oborach, taki fragment:

Przez trzy ostatnie lata była u nas taka szkoła lotnicza na łąkach dla podoficerów.
Wynajmowali po prostu jedną łąkę.
Kiedyś jakiś samolot polski zabłąkał się na tereny niemieckie i zobaczył na mapie niemieckiej - już nie wiem, jakim cudem, nie pamiętam - że to lotnisko w Oborach jest oznaczone na ich mapach.


Łąki, a więc pewnie ciężko by było odnaleźć dziś ślady po tym, istniejącym nawet przed wojną lotnisku.

Może tylko na tych niemieckich mapach?

Pozdrawiam

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 0:40, 03 Lut 2012    Temat postu:

O, tego też nie znałem.
weldon, dzięki Smile

antek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nutek
Moderator



Dołączył: 07 Paź 2007
Posty: 2278
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 30 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Lemmingrad ;-)
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 1:58, 03 Lut 2012    Temat postu:

MP74 napisał:
Moi drodzy - w Oborach nie było żadnego lotniska...

Kilka faktów dla ciekawskich :
otóż w VI 1969 Prezydium Wojew. Rady Narodowej w Wawie zatwierdziło w piśmie do MSW lokalizację na budowę wojskowego obiektu radiowego składającego się z : 2 budynków, 8 masztów, linii telefon. i energet. oraz drogi dojazdowej.
Obiekt podlegał pod Biuro "T" MSW i jego lokalizacja była poprzedzona badaniami - ten teren wydał się resortowi dobry (Zarząd Łączności MSW). Zgodę na budowę wydała (bo musiała) SGGW jako, że ziemie należały do ich PGR wówczas. Obiekt odebrano w VII 1962. Kosztował 545 tys. PLN.
Jak się przysłużył Polsce Ludowej - nie wiem. Ale jak się dowiem, to napiszę na forum.


Niewykluczone, że m.in. zagłuszali RWE. Biuro "T" to wydział techniki operacyjnej.

To chyba poniższy obiekt, dziś niestety kompletna ruina, wrażenie robi jego kształt z góry. Pamiętam, że jeszcze w '99 działał, wartownicy pilnowali bramy.
[link widoczny dla zalogowanych]

Z kolei w miejscu zabudowań obecnego lotniska firmy SkyPoland w Imielinie, stała zapuszczona chatka kryta strzechą, z którego to gospodarstwa kury i gęsi biegały po idącej obok jezdni Smile. Dokładnie tutaj:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez nutek dnia Pią 9:16, 03 Lut 2012, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 13:47, 03 Lut 2012    Temat postu:

Na zagłuszarki to chyba za mizerne maszty są
Gdzieś kiedyś w necie czytałem że obiekt ów miał coś wspólnego z JW w Górze Kalwarii, ale już nie pamiętam co i nie mogę znaleźć, jak znajdę to podrzucę linka Smile

antek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MP74
Junior



Dołączył: 06 Paź 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: WARSZAWA
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 15:42, 03 Lut 2012    Temat postu:

Jednym z większych obiektów Zarządu Łączności MSW był obiekt w Miedzeszynie... i do tej pory czuwa tam jakaś służba - trafić łatwo, bo maszty górują nad okolicą. W 1963 r. MSW nakazało ułożyć kabel łączności do obiektu przy ul. Bysławskiej w Zatrzebiu. Nie wiem po co, nie byłem tam.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antek
Senior



Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 174
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 16:19, 03 Lut 2012    Temat postu:

Ponieważ darmowy hosting Wklej.pl przestał działać, ponownie wrzuciłem foty do tego posta z fotosika.

antek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ola T.




Dołączył: 01 Sty 2012
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Nie 22:16, 05 Lut 2012    Temat postu:

antek napisał:
[link widoczny dla zalogowanych]
mnie się ta droga prowadząca od miejscowości Obory w kierunku wschodnim wydaje nienaturalnie (jak na polskie standardy)prosta.
Tylko, o ile fotki z terenu przedstawiające "urokliwą wiejską drogę" obrazują tą właśnie drogę wschód-zachód, to chyba jednak nie była ona lotniskiem - jakaś taka wąska. Niemniej jednak, jeżeli gdzieś było lotnisko, to mnie (ale jestem laikiem, mogę się grubo mylić) wydaje się, że nie tak łatwo byłoby takie lotnisko zaorać i potem jakąś uprawę na nim prowadzić. Raczej wyobrażałabym sobie, że po takim lotnisku został ślad, który np. może być dziś szeroką i prostą na długim odcinku drogą.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Zasłyszane opowieści i "legendy" Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin