Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE
Stroroom WERTTREW'a
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pomyłki, błędy i wielbłądy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Poprawmy foto historię!
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:55, 26 Gru 2011    Temat postu:

michau napisał:
... niestety nie mam tej książki przed sobą ale czy to nie w tej pozycji jest gdzieś jeszcze zdjęcie szpitala z bliska ale też w odbiciu lustrzanym.


Jest! Brawo za spostrzegawczość!!! Strona 62:


Powinno być oczywiście tak:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:00, 27 Gru 2011    Temat postu:

Też nigdy nie pamiętam, czy kościół przy Wolskiej 76 to św. Wojciech, czy św. Stanisław, ale jak się okazuje, są jeszcze inne warianty Smile

W książce Pawła Elszteina, Moja Praga, Dom Wydawniczy "Syrenka", Warszawa 2002, na stronie 299 mamy fotografię wolskiej świątyni z podpisem, że to św. Andrzej:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
serious
Junior



Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa Wola
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:01, 27 Gru 2011    Temat postu:

Kertoip napisał:
Też nigdy nie pamiętam, czy kościół przy Wolskiej 76 to św. Wojciech, czy św. Stanisław, ale jak się okazuje, są jeszcze inne warianty Smile

W książce Pawła Elszteina, Moja Praga, Dom Wydawniczy "Syrenka", Warszawa 2002, na stronie 299 mamy fotografię wolskiej świątyni z podpisem, że to św. Andrzej:

[link widoczny dla zalogowanych]


obecnie i kościół św. Wojciecha i parafia św. Wojciecha


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:05, 06 Sty 2012    Temat postu:

Tym razem 2 podpisy pod zdjęciami z książki Joe J. Heydecker, Moja wojna, Warszawa, Świat Książki, 2009, strony nienumerowane (wkładka ze zdjęciami), red. prowadzący Tomasz Jendryczko, red. Ryszarda Witkowska-Krzeska.

Zdjęcie nr 1
[link widoczny dla zalogowanych]

To oczywiście widok z Kredytowej (przy pl. Dąbrowskiego w stronę Marszałkowskiej - widać w głębi kamienicę Zielna 45, róg Próżna 6


Zdjęcie nr 2
[link widoczny dla zalogowanych]

To ruiny budynku Plac Grzybowski 7 - zniszczonego we wrześniu 1939. Kiedy wybuchło powstanie w getcie, ten teren leżał już po "aryjskiej" stronie.

Dla przykładu rzut oka na Ostatnie Spojrzenie:


Podpisy do zdjęć są pewnie autorstwa Heydeckera, ale porządny redaktor powinien je chyba zweryfikować Question


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 22:27, 25 Sty 2012    Temat postu:

kuba_student napisał:
W ogóle Ballada nie ma szczęścia do Mariensztatu. Kolejny nieprecyzyjny podpis:

[link widoczny dla zalogowanych]
...


Dzisiaj mnie olśniło, że to też jest odwrotka Smile i zdjęcie powinno wyglądać tak:



Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kuba_student
Senior



Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 1209
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa - Górny Mokotów/Saska Kępa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 13:42, 26 Sty 2012    Temat postu:

JAKI ZE MNIE CYMBAŁ!!! 2 lata patrzę na to zdjęcie i nic - dopiero Ty mi to uświadomiłeś! Zahipnotyzowała mnie ocalała ściana kamienicy Boczna 2, a w tle przecież oficyna drukarni Orgelbranda!

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kuba_student dnia Czw 13:42, 26 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 20:48, 01 Lut 2012    Temat postu:

To nie koniec odwrotek w tym albumie Smile

Ta jest tym bardziej "haniebna", bo dotyczy jednego z ważniejszych symboli miasta - strona 112:


powinno być tak:


I jeszcze jedna wpadka - strona 60 - ulica Freta nie dochodzi do Podwala a tylko do Mostowej:

Po lewej widoczne ruiny kamienicy Nowomiejska 24 z fragmentem oryginalnej ściany Barbakanu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kertoip dnia Śro 20:49, 01 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kuba_student
Senior



Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 1209
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa - Górny Mokotów/Saska Kępa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 9:43, 26 Lut 2012    Temat postu:

Zwracam uwagę na sygnaturę! I to zdjęcie (tak podpisane!) Muzeum Powstania Warszawskiego wrzuciło na swojego facebooka! [link widoczny dla zalogowanych]
Dodatkowo ponownie napisano, że autorem zdjęcia był Chris Braun (można sprawdzić tu: [link widoczny dla zalogowanych]!/photo.php?fbid=10150613954363930&set=a.10150613952018930.404604.171827353929&type=1&theater ) - pewnie jakiś aliant z odsieczą fotograficzną Sad Oczywiście autorem był Sylwester Braun "Kris".
1) Czy oni tam tego nie wiedzą? Mam nadzieję że to głupia pomyłka tylko...
2) Czy nie mają w swoich źródłach jednego z najsłynniejszych zdjęć z powstania z DOBRYM PODPISEM? Muszą z wikipedii brać?
Strasznie się zbulwersowałem!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kuba_student dnia Nie 10:05, 26 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 21:21, 23 Mar 2012    Temat postu:

Dawno nie było żadnego poprawiania Wink

a zatem...

takie zdjęcie - kadr z powstańczej kroniki:

zaczerpnięte z Wielkiej Ilustrowanej Encyklopedii Powstania Warszawskiego, opracowanie zdjęć i podpisów: Zygmunt Walkowski, t. 3, Bellona, Warszawa 2000, s. 254.

Podpis jest taki, że to ul. Naruszewicza przed Puławską, ale za cholerę nic mi się nie zgadzało. Postanowiłem poszukać na Mokotowie. Charakterystyczny wydał mi się dom widoczny w prawym górnym rogu zdjęcia, z owalną klatką schodową.



Chwilę poszperałem i okazało się, że to willa przy ul. Goszczyńskiego 9. Tu zdjęcie, niestety z drugiej strony:



Barykada, czy też rów przeciwczołgowy musiała się zatem znajdować na ul. Krasickiego, co ostatecznie potwierdziły zdjęcia lotnicze:



Większy rozmiar tutaj: [link widoczny dla zalogowanych]

Budynek widoczny na zdjęciu po lewej stronie to Krasickiego 45c (numeracja obecna)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kertoip dnia Sob 12:04, 24 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Daros
Senior



Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 1402
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 22:33, 23 Mar 2012    Temat postu:

jest cała seria zdjęć na NAC-u
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 12:01, 24 Mar 2012    Temat postu:

To tłumaczy skąd zły podpis. Smile Zdjęcie z taką samą błędną lokalizacją (tym razem jest to już jednak ul. Puławska, róg Naruszewicza) znalazłem również w albumie: I i II wojna światowa. Polska i Polacy, red. Monika Karolczuk, carta blanca, Warszawa 2010, s. 273. Zdaje się, że raz "rozpoznane" zdjęcia, żyją własnym życiem:



stronę wcześniej jest ujęcie ul. Krasickiego w stronę Odyńca, z tej samej barykady, co widać dobrze na zdjęciach z NAC



Na jednym ze zdjęć z NAC widać także budynek Krasickiego 51 (obecna numeracja):



Niestety, wojnę przetrwała tylko połowa willi, z drugiej strony dobudowano potem klocka, a całość wygląda obecnie tak:



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kertoip dnia Pią 16:09, 18 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Daros
Senior



Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 1402
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 13:39, 24 Mar 2012    Temat postu:

Kertoip napisał:
Zdaje się, że raz "rozpoznane" zdjęcia, żyją własnym życiem

Już dawno doszliśmy do takich wniosków.
W pewnym sensie to nie należy się dziwić, jeśli w poważnej publikacji, poważnego autora pod zdjęciem widnieje podpis, to nikomu nie przychodziło do głowy aby to weryfikować. Dalej to już leci, jeden cytuje następnego i tak to się utrwala.
My to co innego Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 20:29, 24 Mar 2012    Temat postu:

Daros napisał:

Już dawno doszliśmy do takich wniosków.
W pewnym sensie to nie należy się dziwić, jeśli w poważnej publikacji, poważnego autora pod zdjęciem widnieje podpis, to nikomu nie przychodziło do głowy aby to weryfikować. Dalej to już leci, jeden cytuje następnego i tak to się utrwala.
My to co innego Wink


Ja bym tego w ogóle nie ruszał, ale jakoś nie mogłem dopatrzyć się na zdjęciu ulicy Puławskiej, a potem to już się samo potoczyło...

Podobne ujęcie znalazłem także w książce Władysława Jewsiewickiego, Powstanie Warszawskie 1944. Okiem opolskiej kamery, Interpress, Warszawa 1989, s. 266. Tu jest podpis, że to ul. Naruszewicza. Dorzucam do kompletu:



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kertoip dnia Pią 16:09, 18 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 18:59, 25 Mar 2012    Temat postu:

Kolejna "pomyłka" z albumu Okaleczone miasto - Warszawa 1939, wydanego przez IPN w roku 2009. Redaktorem tej publikacji był Marcin Majewski. Rzućmy okiem na dwie rozkładówki:

s. 280-281


s. 224-225


Nie trzeba tu szczególnej wiedzy ani umiejętności, aby stwierdzić, że to ujęcia wykonane w tym, samy miejscu. Na obu zdjęciach jest ten sam fragment ściany z małym okienkiem na wysokości 5 piętra. Po złożeniu do kupy całość wygląda mniej więcej tak:



To chyba ul. Królewska i ruiny domów 45 i 47, ale to pierwsza rzecz jaka mi do głowy przyszła i jeszcze to sprawdzę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kertoip
Senior



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 1470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Bielany
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 16:17, 27 Mar 2012    Temat postu:

Kertoip napisał:



To chyba ul. Królewska i ruiny domów 45 i 47, ale to pierwsza rzecz jaka mi do głowy przyszła i jeszcze to sprawdzę.


Sprawdziłem, nie jest to wskazana przeze mnie lokalizacja, a zatem... chwilowo brak mi pomysłów Question Question Question

Nie jest to jednak z pewnością ani Zielna, ani Śliska, bo tam nie jeździł raczej tramwaj Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kertoip dnia Wto 16:43, 27 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Poprawmy foto historię! Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Strona 3 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin