Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE
Stroroom WERTTREW'a
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Papamobile. Nowy pojazd, oryginał "zniszczony"
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Piszta, co chceta!
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 23:07, 01 Maj 2011    Temat postu: Papamobile. Nowy pojazd, oryginał "zniszczony"

W ONET ukazał się dziś taki mały reportaż o Papamobile. [link widoczny dla zalogowanych]

lawor by nie był sobą, gdyby nie zauważył w 2:28 min, że na budynku ponad pojazdem wisi ORZ2 lub ORZ4 !!!



Warto wiedzieć, że nie jest to ten sam Papamobile! Otóż po wizytach Papieża komuniści poniszczyli ten egz, pocięli mu ramę, skrócili o jeden most, zrobili z niego tragacz do wozenia drewna z lasu! Dopiero w maju 2006 r postanowiono zrobić wierną replikę Papamobile.

Tutaj widać oryginał i replikę:






PS.

Może ma ktoś zdjęcia z wizyt Papieża w Polsce, gdzie Papamobile widać na tle jakichś opraw ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hiup
Zasłużony dla SW



Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Kiełpin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 23:27, 01 Maj 2011    Temat postu:

O ile pamiętam to jeden z papieskich pojazdów jest w muzeum w Otrębusach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
phinek
Senior



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Jelonki
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 17:06, 04 Maj 2011    Temat postu:

Niby wszystko pięknie, ale stara 660 nie da się po prostu skrócić o jeden most... on ma zupełnie inaczej rozwiązane zawieszenie dwu osi tylnych w stosunku do pojedynczej osi stara 2 osiowego...

Stąd jest wiele wątpliwości co do autentyczności tego "oryginału"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 22:58, 04 Maj 2011    Temat postu:

phinek napisał:
Niby wszystko pięknie, ale stara 660 nie da się po prostu skrócić o jeden most... on ma zupełnie inaczej rozwiązane zawieszenie dwu osi tylnych w stosunku do pojedynczej osi stara 2 osiowego...

Stąd jest wiele wątpliwości co do autentyczności tego "oryginału"


Nie obejrzałeś i nie wysłuchałeś tego filmiku, tam mówili, że budując pierwszy pojazd papieża, dobudowali do ramy 3-ci most (pozostaje nam w to tylko uwierzyć, zresztą duplikat ma 3 osie - widziałeś ??????).
Chodziło nie tylko o wydłużenie pojazdu, ale też o jego stabilność i lepsze resorowanie.

Potem skrócenie ramy, to już jasna sprawa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nutek
Moderator



Dołączył: 07 Paź 2007
Posty: 2259
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 29 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Lemmingrad ;-)
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 0:08, 05 Maj 2011    Temat postu:

Ja kilka lat temu próbowałem co nieco dowiedzieć się o losach tamtego papamobile i stanęło na tym, że podobnych "oryginalnych" (wg ich posiadaczy) podwozi pojawiło się co najmniej kilka, to jest jednym z nich. W rzeczywistości, nie wiadomo co się stało z częściami tego pojazdu, w IPN nie zachowała się też żadna dokumentacja z jego rozbiórki. Po prostu diabły bały się święconego i zrobiły wszystko by nic z niego nie zostało.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
phinek
Senior



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Jelonki
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 9:49, 05 Maj 2011    Temat postu:

lawor11 napisał:
..Nie obejrzałeś i nie wysłuchałeś tego filmiku,...


Obejżałem i wysłuchałem... ale też:
- rozmawiałem z prof. Feliksem Rawskim - rzeczoznawcą
- znam konstrukcję stara 660
- dostrzegam znaczące różnice...

Star 660 miał zupełnie odmienną konstrukcję tylnego zawieszenia... i nie da się po prostu uciąć ostatniej osi... To co opowiadają w filmie to zupełna bzdura... Prędzej uwierzę, że rozebrali papamobile i później jego części użyto przy montażu innych pojazdów niż w to, że bawili się w takie zmiany konstrukcji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 0:41, 07 Maj 2011    Temat postu:

To chyba nie tak.

Z materiałów tych wynika, że aby powstał Papa Mobile, trzeba było seryjnej ciężarówie dodać jedną oś więcej, czy to był most (czyli oś kół napędzana przez dyfer) czy sama oś, tego nie wiemy. Łączyło się to chyba z wydłużeniem ramy, tak.

Więc dodano jedną parę kół więcej i tyle, potem, po wykorzystaniu auta, przerobiono go na powrót na auto o 2 osiach i tak zostało. Dalej ten łunochod woził drewno z lasu, tak można zrozumieć te materiały


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lawor11 dnia Sob 0:42, 07 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Apodemus
Senior



Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 607
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 80 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Leszno (Wlkp)
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 7:44, 07 Maj 2011    Temat postu:

lawor11 napisał:
Z materiałów tych wynika, że aby powstał Papa Mobile, trzeba było seryjnej ciężarówie dodać jedną oś więcej, czy to był most (czyli oś kół napędzana przez dyfer) czy sama oś, tego nie wiemy. Łączyło się to chyba z wydłużeniem ramy, tak.


Nie jestem specem od ciężarówek, mam jednak dość mocne wrażenie, że ów wehikuł powstał jednak na "standardowym" Starze 660, który był "fabrycznie" trzyosiowy, i to rzeczywiście w sposób uniemożliwiający proste dodanie czy urżnięcie osi - dwa mosty napędowe zamontowane były na odwróconych resorach piórowych i usunięcie którejś osi uniemożliwiłoby działanie zawieszenia. Ogólny wygląd pojazdu, z kołami i proporcjami włącznie, też sugerują 660-tkę.
Wyszperałem w necie takie zdjęcie - to jest wprawdzie model, ale widać ogólny "zamysł" tylnego zawieszenia (na zdjęciu podwozie jest w pozycji "kołami do góry"):
[link widoczny dla zalogowanych]

Zmiana liczby osi wymagałaby bardzo mocnej przeróbki, nie wiem, czy opłacalnej.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Apodemus dnia Czw 13:15, 14 Maj 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
phinek
Senior



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Jelonki
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 12:31, 07 Maj 2011    Temat postu:

Laworze twoje wypowiedzi świadczą jednoznacznie o tym jak wiele złego może sprawić zakłamywanie historii. Niestety, ale Gdybym był chłopem z okolic i miał ciągnik samoróbkę to też bym pewnie opowiadał głupoty, że tylna lewa opona to właśnie jest ta oryginalna na którą JPII spojrzał przed wejściem do wozu.

Jest dokładnie odwrotnie niż niektóry chcieliby by było. A jest z grubsza tak jak Apodemus napisał.

Otóż dawno dawno temu powstała ciężarówka Star 20 (będąca "kopią" przedwojennego PZInż). Później wykorzystując podzespoły już opracowane skonstruowano kolejne wersje i odmiany... i tak po jakim czasie powstał Star 66 - czyli ciężarowy samochód terenowy o układzie 6x6. ciężarówka ta była niesamowicie dobra i cieszyła się szczególnym uznaniem wojska... stąd później powstały Star 660 oraz Star 660M1 i Star 660M2... (potem Star 266)

Z tej ostatniej czyli stara 660M2 zbudowano Papamobile... był to od nowości pojazd trzyosiowy z napędem na wszystkie koła, z blokadami mechanizmów różnicowych...

Zaś muzeum w Starachowicach upiera się, że 2 osiowe coś jest obrzynem Papamobile bo ma białe felgi... więc zapytuje się:
- czy okoliczna OSP nie miała przypadkiem zwyczaju malowania felg na biało (czasem strażacy mają takie fanaberie)
- czy felgi są częścią rozpoznawczą auta (proszę zatem wskazać numery seryjne i ich zapis w dokumentacji pojazdu)
- czy znany jest choć jeden inny przypadek przekonstruowania Stara 660 na Stara 244 ?

I wyglądał tak:

- w wersji wojskowej (radiostacja):


- w wersji papieskiej:


Polecam również lekturę:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez phinek dnia Sob 12:43, 07 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 14:21, 07 Maj 2011    Temat postu:

phinek napisał:
Laworze twoje wypowiedzi świadczą jednoznacznie o tym jak wiele złego może sprawić zakłamywanie historii. ...


Jakoś nie czuję, żebym zakłamywał historię Rolling Eyes

Opieram się na źródłach nie swoich, tylko na tych, jakie mam dostępne z zewnątrz.
Stara 660 jako tako znam, bo byłem dowódcą takiego wozu AUD, to zwielokrotniona łączność kablowa, kto był w takich wojskach, to wie. Mój miał sprzęgło mokre, taki patent. BYły niestety dość zawodne, albo nie umiano się z nimi obchodzić, bo jak był alarm wyjazdowy, to tylko 3/4 tych aut dawała radę sama wyjechać.

Myślę, że Muzeum w Starachowicach, gdzie Papa wrócił znów na stałe, powinno odtworzyć prawdziwą hitsorię jego powstania i dalszych losów. Żebym tam miał blisko, to bym podjechał i pogadał z nimi, bo potrzebnie (nawet nieświadomie) okłamują w tej sprawie, co do powstania tego pojazdu


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lawor11 dnia Sob 14:26, 07 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
phinek
Senior



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Jelonki
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 9:40, 09 Maj 2011    Temat postu:

Laworze.. mi raczej chodziło o to że to Ty stałeś się ofiarą "bajki" opowiadanej przez muzeum, nie miałem zamiaru sugerować, że sam coś konfabulujesz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:17, 09 Maj 2011    Temat postu:

Tak, masz rację.

Ale to w sumie dziwne i głupie, dlaczego muzeum przeinacza fakty? przecież nie ma już jedynie słusznej Partii, więc czegóż się boją?

Może powinni naukowo jakoś zweryfikować to, co na ten temat opowiadają? W takim układzie przyznać się do błędu to nie ujma żadna na honorze, tylko krok we właściwą stronę raczej Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
phinek
Senior



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Jelonki
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 2:57, 14 Maj 2011    Temat postu:

Tak w temacie białych felg... polecam zapoznać się z materiałem filmowym:

http://www.youtube.com/watch?v=0quZrnjZU2c

Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Berjer
Przyjaciel Stroroom



Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:21, 03 Lis 2011    Temat postu:

Odświeżę temat a nasi dotychczasowi dyskutanci będą mieli już prawie wszystkie dane o prawdziwym "papamobile". Opóźniłem się z tym ale chciałem uzyskać informacje od 2 kolegów, którzy w PIMot byli w grupie bezpośrednich wykonawców nadwozia na podwoziu Star 660 - dla J.P. II. Niestety jeden zmarł w ub. roku a drugi gdzieś zapodział się.

W międzyczasie trafiłem na materiał, który prawie wszystko wyjaśni. Trzy zdjęcia papamobile, które tam są - prezentują pojazd obok hali prototypowni w PIMot na Golędzinowie. Inne zdjęcia pokazują rysunki projektu nadwozia.

Link: [link widoczny dla zalogowanych]

Dodatkowo wstawiam jeszcze jedne zdjęcie tego pojazdu.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1756
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 0:08, 04 Lis 2011    Temat postu:

Dzięki za odświeżenie tematu, warto było poczytać Laughing


.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lawor11 dnia Pią 0:09, 04 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Piszta, co chceta! Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin