Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE
Stroroom WERTTREW'a
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chlebnia (mazowieckie)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Miejsca nawiedzone przez fbatekb.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fbatekb
Senior



Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 1099
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 52 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: FortBema

PostWysłany: Śro 8:09, 15 Lip 2009    Temat postu: Chlebnia (mazowieckie)

Informacje o wsi Chlebnia (dawniej Chlewnia) – tej z czasów średniowiecza, a także z nowszych, są bardzo skąpe, co w przypadku tak niewielkiego ośrodka osadniczego o charakterze rolniczym jest zrozumiałe. Wiadomo, że w II połowie XV w. kościół grodziski został podniesiony do rangi parafii i uposażony w dziesięciny ze wsi: Osowce, Kozery, Wola Ściborowa, Wola Matusowa, Chylice Wielkie, Chyliczki, Chlewnia, Zabłotnia, Dąbrówka, Musuły, Radonie i Zagórze. Swymi granicami grodziska parafia obejmowała miejscowości takie jak: Chlewnia, Kozery, Zabłotnia, Chylice, Kałęczyn, Wola Kozerska, Kuklówka, Chylice Małe, Osowce, Izdebno.
Pierwszymi, znanymi ze źródeł historycznych, właścicielami Chlewni byli przedstawiciele rodziny Chlewińskich. Prawdopodobnie przyjęli oni nazwisko od nazwy swych włości. Jeden z jej przedstawicieli był również właścicielem części Grodziska (inna część należała do Okuniów i to ona, dzięki ich zabiegom, uzyskała prawa miejskie w 1522 r.). Potwierdzenie tej sytuacji można znaleźć w rejestrach poborowych, gdzie wpłaty z Grodziska tworzą dwa, a nawet trzy działy. W 1557 r. były to części Okuniów i Chlewińskiego, analogicznie w 1565 r. i 1567 r., natomiast już w 1579 r. i 1582 r. pod nazwą „Grodzisko” zostały wpisane trzy części: Okuniów, Chlewińskiego i Całowańskiego.
Postać Chlewińskiego jest szczególnie interesująca, gdyż wiąże się z procesem reformacji w Rzeczypospolitej. We wczesnym okresie szerzenia się doktryny Lutra i innych reformatorów nie traktowano tego ruchu jako zupełnego zerwania z Kościołem. Intelektualiści liczyli na zwołanie soboru, który zająłby się porozumieniem w sprawach wiary, liturgii i organizacji kościelnej, podobnie jak miało to miejsce w przeszłości Reformacja nie niosła ze sobą problemów czysto intelektualnych, wiązały się z nią raczej względy praktyczne. Wielkie majątki kościelne, oddawanie klerowi dziesięciny, niechęć duchownych do płacenia podatków, osobne, niezależne sądownictwo kościelne – wszystkie te elementy prowadziły do krytyki Kościoła przez szlachtę, do jej swoistego antyklerykalizmu. Taka postawa stanowiła podatny grunt pod szerzenie się reformacji wśród szlachty, obytej z polityką i kulturą. W późniejszym okresie, na tym podatnym gruncie, szczególnie intensywnie upowszechnił się wśród braci szlacheckiej kalwinizm. Luteranizm wiązał się bowiem głównie z językiem i kulturą niemiecką, dlatego lepiej trafiał do mieszczan miast pruskich i wielkopolskich niż do szlachty.
Niejednolitość wyznaniowa miała w Polsce długą tradycję i poza wypadkami, gdy była powodem napięć społecznych, nie wywoływała odruchów przymusu i ostrych potępień. Za prawdziwych heretyków nie uznawano też nigdy wyznawców prawosławia, Ormian – monofizytów, czy wyznających judaizm Żydów.
Według M. Bojanka, pleban i prepozyt Franciszek Antoni Rogowski (przełom wieków XVII i XVIII), sporządził kopię starego dokumentu, z którego ten pierwszy dowiaduje się, że około 1590 r. dogasała w grodziskiej parafii „herezja”. W owym czasie parafia Grodziska miała dwóch kolatorów (nazywanych w źródłach również patronami) m. in. Chlewińskiego, kalwinistę . Patronat (ius patronatus) w ustawodawstwie kościelnym to ogół praw i obowiązków wobec beneficjum, nadanych przez Kościół fundatorowi i jego spadkobiercom, z których najistotniejsze jest prawo przedstawiania biskupowi kandydata do objęcia tegoż beneficjum kościelnego, zarówno duszpasterskiego (parafialnego), jak i tzw. prostego, z którym nie były związane obowiązki duszpasterskie (kanonie, prałatury, altarie i inne), czyli udzielania temuż kandydatowi tzw. prezenty na odpowiednie beneficjum. Od patrona i plebana zależał stan zachowania i konserwacji kościołów. Ten pierwszy do pewnego stopnia współdecydował o niektórych sprawach kościelnych i społeczno-religijnych. Patronem mogła być osoba duchowna, bądź świecka, nawet innego wyznania niż katolickie (w diecezji wileńskiej, na mocy układu biskupa wileńskiego Eustachego Wołłowicza z hetmanem polnym litewskim kalwinistą Krzysztofem Radziwiłłem z 28 VIII 1627 r. patronat kościoła parafialnego w Kiejdanach należał do Radziwiłła i jego sukcesorów, właścicieli Kiejdan).
Taka sytuacja nie byłaby więc niczym nadzwyczajnym również w Grodzisku. Bojanek, powołując się na Rogowskiego, twierdzi jednak, że: „nienawidził on (Chlewiński, ojciec Krzysztofa) naszej wiary”, miał on także ukraść, a potem spalić akt erekcyjny kościoła grodziskiego (patronat nadawany był fundatorom przez biskupów w wystawianych przez nich dokumentach erekcyjnych), a Krzysztof Chlewiński utracił prawo „kollacyi”, bo był kalwinistą. Argumenty Rogowskiego przytoczone przez Bojanka są słabe i pokazują raczej wrogość przedstawiciela triumfującego Kościoła katolickiego w stosunku do innowierców. Chlewińscy mogli zrezygnować z prawa patronatu z zupełnie innych powodów. We wszystkich wspólnotach wyznaniowych prawo patronatu wywodziło się bowiem z jednego źródła, tzn. z prawa własności. Według Bojanka w 1623 r. ród Chlewińskich odstąpił swój patronat nad grodziską parafią Mokronoskim (wcześniej Chlewińscy mieli wrócić na łono prawowitej wiary) , wtedy również nastąpiło przejęcie miasteczka Grodzisk przez tę rodzinę szlachecką. Nabycie własności łączyłoby się z przejęciem prawa patronatu, co wydaje się przekonujące.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Miejsca nawiedzone przez fbatekb. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin