Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE
Stroroom WERTTREW'a
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Info - słup trakcyjny i stacja trafo

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Ciekawostki "z" i "o" Warszawie.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rohatyna
Junior



Dołączył: 21 Wrz 2007
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/7

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 10:30, 07 Kwi 2011    Temat postu: Info - słup trakcyjny i stacja trafo

Na narożniku Nowowiejskiej i Polnej stoi słup trakcyjny, jedna z ostatnich pamiątek po elektryfikacji tramwajów w 1908 r. - Także po Powstaniu Warszawskim - podkreśla Tomasz Siwiec, architekt pracujący przy stołecznych zabytkach. Na słupie można wypatrzyć ślady po pociskach. Nasz czytelnik zwraca też uwagę na znajdującą się tuż obok stację trafo, czyli rozdzielnię prądu. Trudno ją wypatrzyć, bo to okrągły właz w chodniku pokawałkowany jak wielka pizza metalowymi prętami na osiem części. - Absolutny unikat właśnie dlatego, że niewidoczny. Świadczy o zaawansowaniu cywilizacyjnym Warszawy w pierwszych latach XX w. W ciasno zabudowanych centrach miast trudno było znaleźć miejsce na budowę stacji trafo. W Warszawie inżynierowie wpadli na znakomity pomysł. Schowali je po prostu pod ziemią. Nie znam innych miast w Polsce, gdzie przed 1914 r. stosowano podobne rozwiązania. Nie było to łatwe. Trzeba było wymyślić, jak zabezpieczyć instalacje elektryczne przed zalewaniem wodą - mówi Tomasz Siwiec.
Rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka potwierdza, że na prośbę Ewy Nekandy-Trepki słup i stacja trafo pozostaną na miejscu. - O renowacji nie ma jednak mowy. Stacja od dawna jest nieczynna, a słup nie podpiera trakcji - mówi Michał Powałka
To nie pierwszy tego rodzaju zabytek uratowany przez Tramwaje Warszawskie. Jeden z przedwojennych słupów trakcyjnych stoi na Grójeckiej, tuż obok Hal Banacha. Tak jak ten z pl. Politechniki niczego nie dźwiga i też jest poszatkowany pociskami. To jednak ślady po walkach w rejonie barykady przy Opaczewskiej we wrześniu 1939 r. Pod koniec lat 90. ZOK wywalczył zachowanie jedynego słupa lirowego, który od ponad stu lat nadal jest wykorzystywany w innym miejscu Grójeckiej (bliżej pl. Narutowicza).
- Tym razem udało się też zachować starą podziemną stację trafo przy pl. Zbawiciela. W dodatku podczas remontu sąsiedniego odcinka Marszałkowskiej Zarząd Dróg Miejskich wyeksponował jej okrągły właz odmiennym układem posadzki - chwali Tomasz Siwiec.



- O renowacji nie ma jednak mowy. Stacja od dawna jest nieczynna, a słup nie podpiera trakcji - byle tylko złodzieje - 'zbieracze' złomu nie dorwali się do tej stacji trafo i nie ukradli.
U mnie z ogrodu (zamknięta furtka i brama) potrafili ukraść przedwojenną kratę żeliwną zabezpieczającą odpływ do ścieku - jakim cudem im się to udało - nie wiem - była mocno umocowana. I w ogóle jak ją ci 'fachowcy' zauważyli bo była słabo widoczna! Wink
r.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez rohatyna dnia Czw 10:34, 07 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oelka
Moderator



Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MDM
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 18:31, 07 Kwi 2011    Temat postu: Re: Info - słup trakcyjny i stacja trafo

rohatyna napisał:

Rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka potwierdza, że na prośbę Ewy Nekandy-Trepki słup i stacja trafo pozostaną na miejscu. - O renowacji nie ma jednak mowy. Stacja od dawna jest nieczynna, a słup nie podpiera trakcji - mówi Michał Powałka

Za to Tramwaje Warszawskie finansują budowę miejsc parkingowych dla samochodów podczas obecnego remontu Nowowiejskiej. I żeby było zabawniej dzięki pomysłom inżyniera ruchu parkujące tam samochody będą podczas wyjeżdżania z tych miejsc blokować torowisko.

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ptr
Senior



Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 650
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Stare Bemowo
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:05, 07 Kwi 2011    Temat postu:

Dobrze, że nie podczas postoju Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oelka
Moderator



Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MDM
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 21:48, 07 Kwi 2011    Temat postu:

Ptr napisał:
Dobrze, że nie podczas postoju Wink


To też może być możliwe, bo przy samym placu Zbawiciela nadal pozostanie takie miejsce, gdzie można będzie choć nie zgodnie z przepisami zaparkować samochód i zablokować ruch tramwajowy w kierunku Ochoty.

A po drugie: o ile słup faktycznie był wykorzystywany przez tramwaje, to ze "stacją trafo" jest ten problem, że ten obiekt nie ma nic wspólnego z tramwajami. Jest to rozdzielnia niskiego napięcia w sieci energetycznej miejskiej. Tyle, że zamiast w metalowym okrągłym kiosku, schowano ją pod ziemią. I jeśli ktoś miałby ją teraz konserwować, to RWE (ex STOEN), a nie TW.
Tramwaje przed wojną poza elektrownią przy ulicy Przyokopowej posiadały jeszcze trzy podstacje trakcyjne zasilane z sieci miejskiej: "Praga" na terenie zajezdni (od 29.10.1929), przy Kawęczyńskiej, "Wierzbno" przy Tynieckiej 40 (od 1938 roku) i "Żoliborz" przy Słowackiego 45A (również od 1938 roku).

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hiup
Zasłużony dla SW



Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Kiełpin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 23:05, 29 Kwi 2011    Temat postu:

Fajna sprawa z tym słupem i włazem. Na pohybel wykładowcom z Wydziału Elektrycznego Politechniki, żaden z nich takiej wiedzy nie posiadał, mając w zasadzie relikty techniki tuż za progiem.

Dziwna ta podziemna stacja trafo, tramwaje o ile wiem korzystały od zawsze z własnych podstacji trakcyjnych, jak zresztą to nadmienił przedmówca. Co ciekawe podstacje Kawęczyńska i Tyniecka nadal są w użyciu, natomiast pod wskazanym adresem Słowackiego 45 znajduje się hala Marymont. O ile dobrze pamiętam podstacja jest po drugiej stronie Słowackiego. Reasumując zastanawiam się czy tramwajarze nie powinni się dogadać z RWE w tej kwestii.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oelka
Moderator



Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MDM
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 12:47, 30 Kwi 2011    Temat postu:

Hiup napisał:
Co ciekawe podstacje Kawęczyńska i Tyniecka nadal są w użyciu,

Podstacja przy Tynieckiej funkcjonuje, ale w nowym typowym zunifikowanym budynku - Tyniecka 30. Dawny budynek podstacji (Tyniecka 40) jest obecnie użytkowany przez ZGN Mokotów.

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hiup
Zasłużony dla SW



Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Kiełpin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 20:38, 30 Kwi 2011    Temat postu:

oelka napisał:
Hiup napisał:
Co ciekawe podstacje Kawęczyńska i Tyniecka nadal są w użyciu,

Podstacja przy Tynieckiej funkcjonuje, ale w nowym typowym zunifikowanym budynku - Tyniecka 30. Dawny budynek podstacji (Tyniecka 40) jest obecnie użytkowany przez ZGN Mokotów.

Krzysztof


Dzięki za info, przyjrzę się mu przy okazji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oelka
Moderator



Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MDM
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 22:33, 30 Kwi 2011    Temat postu:

Hiup napisał:
Fajna sprawa z tym słupem i włazem. Na pohybel wykładowcom z Wydziału Elektrycznego Politechniki, żaden z nich takiej wiedzy nie posiadał, mając w zasadzie relikty techniki tuż za progiem.

Wykładowcy z PW zapewne nie opowiedzą o jeszcze jednej sprawie związanej z niskim napięciem i rozdzielniami w przedwojennej Warszawie, o czym wspomina Zieliński w Latarniach Warszawskich. A mianowicie kwestia ilości systemów z różnymi wartościami napięcia w sieci. Do lat 1937-39 w Śródmieściu zasilanym z Powiśla napięcie w sieci NN wynosiło 120V, w innych dzielnicach zasilanych przez tę elektrownię 211V, a tam, gdzie zasilanie zapewniała elektrownia w Pruszkowie 220V. W ramach ujednolicenia przyjęto standard dobrze nam znany - 380/220V. Jednak ujednolicanie systemu zakończono dopiero po wojnie.
Rozdzielnia na Placu Zbawiciela powstała w 1925 roku. Podejrzewam, że skoro znajdowała się Śródmieściu to działa w zakresie 5kV/120V.

A jeśli chodzi o podstację przy Tynieckiej 40, to oprócz podstacji znajdował się tam również warsztat elektryczny pogotowia sieciowego, wraz z garażem dla samochodu wieżowego i mieszkaniami dla pracowników.

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Ciekawostki "z" i "o" Warszawie. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin